Alles over sportmassage

Meest gestelde vragen over sportmassages

Hi! Leuk dat je weer mee leest. Tijdens de intake gesprekken bij Organic Massage hoor ik vaak dezelfde vragen terugkomen over sportmassages. En nu we weer lekker binnen mogen sporten wilde ik het in deze blog graag hebben over de meest gestelde vragen met betrekking tot sportmassages:

  • Wat is een sportmassage?
  • Wat is het doel van een sportmassage?
  • Voor wie is een sportmassage?
  • Wanneer je een sportmassage moet nemen (en ook wanneer niet😉)?
  • Wat zijn de voordelen van een sportmassage?
  • Hoe vaak neem je een sportmassage?
  • Wat het verschil is tussen een sportmassage en een ontspanningsmassage?
  • Hoe kies je een goede sportmasseur?

Sportmassage-man

Wat is een sportmassage?

Een sportmassage is een combinatie van verschillende handgrepen op een ontspannen lichaamsdeel van een gezonde sportbeoefenaar. Het staat ook wel bekend als een stevige massage, maar dit geldt alleen als de spierspanning dit toe laat. Daarmee bedoel ik dat de druk en kracht van de massage wordt aangepast aan de toestand van je spieren. Indien je spieren ontspannen zijn dan is een sportmassage effectiever. Dus als de spanning afneemt, kan de druk worden opgevoerd, zodat dieperliggende spierknopen los gemasseerd kunnen worden.

Wat is het doel van een sportmassage?

Het doel van een sportmassage is om de doorbloeding te stimuleren en om overbelaste spieren te laten ontspannen. Indien de doorbloeding goed wordt gestimuleerd worden afvalstoffen sneller uit het lichaam afgevoerd. Daarom is het van belang dat je na de massage voldoende water drinkt.

Voor wie is een sportmassage?

Een sportmassage is met name bedoeld voor sporters, maar kan ook nuttig zijn voor mensen die last hebben van spierknopen of overbelaste spieren. Dit kun je ook krijgen door continue dezelfde beweging of houding aan te houden, net zoals bij een kantoorbaan of een zware fysieke baan.

Sportmassage-thuiswerken

Wanneer neem je een sportmassage? En wanneer niet.

De tijdstip van een sportmassage is afhankelijk van het doel. Hierbij wordt er een onderscheid gemaakt tussen een activiteitsmassage en passiviteitsmassage.

Activiteitsmassage

Ten eerste is het doel van een activiteitsmassage het stimuleren van de doorbloeding. Een activiteitsmassage kun je op drie momenten nemen:

Pre-activiteitsmassage

Dit is een massage die je een halfuur voor (=pre) een training of wedstrijd neemt. Tijdens de pre-activiteitsmassage worden de spieren voorbereid voor een fysieke inspanning.

Sporten

Interactiviteitsmassage

Dit is een massage die je tijdens een pauze van een wedstrijd of training neemt. Het doel van deze massage is om vermoeidheid of eventuele kramp te bestrijden.

Postactiviteitsmassage

Dit is een massage die je na (=post) na een wedstrijd of training neemt. Het doel van een postactiviteitsmassage is om de doorbloeding te stimuleren en afvalstoffen af te voeren. Hiermee hersteld je lichaam sneller en is je lichaam beter voorbereid op de volgende training. De werking is te vergelijken met een cooling-down na een training of wedstrijd.

Passiviteitsmassage

Ten tweede neem je een passiviteitsmassage als je (tijdelijk) niet aan sporten doet. Het doel van deze massage is om de lichamelijk conditie te verbeteren en lokale spierknopen of overbelasting te bestrijden. Deze massage kun je dus op elk moment nemen als je tijdelijk minder of niet sport.

Wanneer neem je geen sportmassage?

Een massage is erg fijn, maar in sommige gevallen is het niet aan te raden om een sportmassage te nemen, omdat je niet van alle voordelen profijt zult hebben. Dit noemen we contra-indicaties. De volgende contra-indicaties gelden voor een sportmassage:

  • Koorts
  • Griep, verkoudheid, keelontsteking
  • Teveel pijn
  • Extreme vermoeidheid of uitputting
  • Afkeer van massages
  • Psychische trauma in een vroeg stadium
  • Ontstekingen
  • Letsel
  • Besmettelijke huidziekten

En als laatst gelden de contra-indicatie voor alle massages van Organic Massage. Twijfel je ergens over? Dan kun je dit altijd aangeven en zoeken we naar een geschikte oplossing.

Sportmassage-griep

Wat zijn de voordelen van een sportmassage?

Sportmassage heeft verschillende voordelen, zoals:

  • Verbeterde doorbloeding
  • Losmaken van spierknopen
  • Pijnbestrijding

Wat is het verschil tussen een sportmassage en een ontspanningsmassage?

Het belangrijkste verschil tussen een sportmassage en ontspanningsmassage is de druk en de toegepaste handgrepen.

Ontspanningsmassage

Het doel van een ontspanningsmassage is om het lichaam te laten ontspannen middels strijkbewegingen en drukpunten.

Sportmassage

Een sportmassage heeft als doel om de doorbloeding te stimuleren en verklevingen los te maken. Om dit te bereiken wordt er een hogere kracht en druk toegepast tijdens de massage. Daarnaast worden er ook diverse handgrepen toegepast die dieper in huid treden. Dit voelt niet altijd ontspannend aan, maar levert wel resultaten. Op de website van Organic Massage vind je een aparte pagina die compleet beschrijft wat de sportmassage van Organic Massage inhoudt.

Hoe vaak neem je een sportmassage?

Voor een frequente sporter is een sportmassage één keer per twee weken aan te bevelen, en indien mogelijk één keer per week.

Hoe kies je een goede sportmasseur?

Het is als eerst belangrijk dat de sportmasseur een erkende sportmassage training heeft gevolgd. Zelf heb ik een erkende training gevolg bij de Wellness academie. Daarnaast is niet elke sportmasseur, of masseur hetzelfde. Kies daarom voor iemand waar jij resultaten bij boekt en je ook goed bij voelt. Dat blijft je belangrijkste richtlijn. Mocht je ergens nog vragen over hebben dan kun je mij altijd een berichtje sturen. Ik help je graag verder met het vinden van een geschikte sportmasseur.

Organic-Massage-Breda-Shifanya

Wil je kennismaken met de massages van Organic Massage in Breda? Schrijf je hieronder in en ontvang 2,50 Welkomstkorting op je eerste reservering bij Organic Massage.

Vorige

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.