Lage rugpijn? Lees hier wat te doen.

Heb jij last van lage rugpijn? En weet je niet waar de lage rugpijn specifiek vandaan komt? Dan ben je zeker niet de enige. Circa 2.4 miljoen volwassen Nederlanders hebben chronische lage rugklachten. Het werd daarom tijd om een korte blog te schrijven over een aantal praktische tips die jij kunt gebruiken om de lage rugklachten te verminderen. Maar eerst: wat is lage rugpijn?

Wat is lage rugpijn?

Lage rugpijn zijn rugpijn klachten die onder in de rug ontstaan. Dit gebied wordt de lendenwervels genoemd (zie afbeelding 1). De rugpijn bij de lendenwervels kunnen na een bepaalde periode ook doorstralen naar je benen of billen.

Lendenwervels

Afbeelding 1: De lendenwervels zijn rood gearceerd.

Twee soorten lage rugpijn

Lage rugpijn klachten worden onderverdeeld in twee varianten, namelijk: aspecifieke lage rugpijn en specifieke lage rugpijn. Bij aspecifieke lage rugpijn is de oorzaak van de pijn onduidelijk. Bij ongeveer 80 tot 95 procent van de mensen met lage rugpijn kan geen specifieke oorzaak worden gevonden. Daarentegen is er bij een kleine groep van 5 procent wel degelijk een specifieke oorzaak. Dit wordt dan specifieke lage rugpijn genoemd. Indien je last hebt van specifieke lage rugpijn kan dit te maken hebben met: een hernia, infectie, of ontsteking[1].

Wanneer spreek je van chronische lage rugpijn?

Heb jij langer dan drie maanden last van de klachten? Dan wordt het chronische lage rugpijn genoemd. Het is dan verstandig om contact op te nemen met je huisarts. En jezelf goed te laten informeren door een deskundige[2]. Omdat aspecifieke  lage rugpijn klachten het meest voorkomen zal ik in deze blog hierover meer vertellen.

Wat zijn de symptomen van lage rugpijn?

De belangrijkste symptomen van aspecifieke lage rugpijn zijn:

  • De lage rugpijn klachten kunnen plotseling optreden, maar ook langzaam ontstaan
  • De pijn kan soms continue aanwezig zijn, maar je kunt ook periodes hebben dat je er minder last van hebt
  • Verminderde lichamelijke bewegelijkheid
  • Stijfheid
  • Spierspanning

Na een bepaalde periode kan de lage rugpijn ook doorstralen naar je benen en billen.

Hoe ontstaat lage rugpijn?

Zoals eerder aangegeven is het niet altijd mogelijk om een specifieke oorzaak aan te geven. Daarentegen is er wel gebleken dat een disbalans tussen de belasting op je rug ten opzichte van de belasting die je lichaam fysiek en geestelijk aan kan een belangrijke rol speelt. Verder kan de rugpijn ook veroorzaakt worden door een verrekking van spieren, of banden die langs de wervelkolom lopen.  Ondanks dat de oorzaak lastig vast te stellen is, betekent dit niet dat de pijn niet aanwezig is. Daarnaast zijn er ook andere factoren die bepalen of de belasting op je rug wordt vergroot. Denk hierbij aan het volgende[1-2]:

  • Overgewicht
  • Zwaar fysiek werk
  • Lang in de auto zitten
  • Veelvuldig je rug draaien en buigen
  • En veel stress

Lage rugpijn, wat te doen?

De volgende tips blijken effectief te zijn om lage rugpijn klachten te verminderen:

Tip 1: blijf in beweging

  • Ten eerste is het belangrijk om in beweging te blijven. Dit is belangrijk, omdat je rug zich in een gespannen toestand bevind. Door regelmatig te bewegen verminder je de spanning en stimuleer je de flexibiliteit. Heb je weleens gedacht om vaker te gaan hardlopen of wandelen? Bekijk dan eens de blog over de voordelen van hardlopen en wandelen.

Tip 2: een goede balans tussen inspanning en ontspanning

  • Ten tweede is het belangrijk om een goede balans te vinden tussen inspanning en ontspanning. Als je in een periode zit waar je stress, of spanning ervaart kan dit ook op je rug werken met als gevolg lage rugklachten. Eens gedacht aan een ontspannende massage? Bekijk dan eens de ontspanningsmassage van Organic Massage in Breda.

Tip 3: versterk je lichaamshouding

  • Ten derde is het belangrijk om goed op je lichaamshouding te letten. Moet jij voor je werk regelmatig zware materialen tillen? Of continue dezelfde beweging maken? Dit zorgt voor overbelasting van je onderrug. Houd hierbij de volgende handvatten in gedachten: als je iets wilt optillen, buk dan niet voorover. Het is beter om door je knieën te zakken. Heb je iets zwaars in je handen? Draai dan niet tegelijkertijd met je rug.

Tip 4: een goede werkstoel

  • Heb je een kantoorbaan? Of werk je veel thuis? Zorg er dan voor dat je een rechte stoel gebruikt om op te zitten. Hiermee voorkom je overbelasting van je onderrug.

Zoals hierboven besproken zijn het met name de dagelijkse bezigheden die mee spelen bij het optreden van aspecifieke lage rugklachten. Voorkomen is beter dan genezen. Neem dus altijd de bovenstaande handvatten mee om te beoordelen, of je kleine wijzigingen kunt doorvoeren in jouw gewoontes. Succes! Ik ben benieuwd naar je ervaringen. Mocht je nog vragen hebben? Dan kun je altijd een bericht sturen naar Organic Massage.

Bronnen

  1. RIVM (2005). Chronische ziekten: Aspecifieke lage rugklachten: omvang en gevolgen.
  2. Prof. Dr. M.W. van Tulder, Prof. Der. B.W. Koes (2004). Evidence-based handelen bij lage rugpijn. Epidemiologie, Preventie, Diagnostiek, Behandeling en Richtlijnen.
  3. Thuisarts: Ik heb pijn onderin in mijn rug.

Op de hoogte blijven van alles op het gebied van massage, ontspanning, verzorging en de aanbiedingen van Organic Massage? Schrijf je hieronder in.

Als je nu inschrijft voor de maandelijkse nieuwsbrief krijg je 2,50 korting op je eerste reservering. Boek nu! En wie weet tot snel. 

4 Comments

  • Shefira Mannoe schreef:

    Goed artikel met betrouwbare bronnen!
    Door het toepassen van de tips zijn mijn rugpijn klachten verminderd.

  • Mary schreef:

    Hey, wat interessante informatie!
    Ik heb soms ook last van lage rugpijn, maar ik sta er niet vaak bij stil waar het vandaan komt.
    Goed om te weten dat er twee soorten lage rugpijn zijn.
    Bedankt voor de tips!

    • Organic Massage schreef:

      Hoi Mary,

      Bedankt voor je bericht. Fijn om te horen dat je aan de slag kunt met de tips. Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag.

      Groetjes,

      Raisa

Laat een reactie achter